2014. december 28., vasárnap

Motor kiemelés/szétbontás

A motor kiemelése várakozáson felül egyszerűen ment. Alig több mint egy nap alatt a műhely padlójára került a gép lelke. Neki is láttunk a bontásnak. Miközben serényen kattogott a fényképezőgép, egy újabb hidegzuhany-szerű élmény ért bennünket. A felső hűtőburkolat eltávolítása után egy sereg törött/szakadt henger tőcsavar került elő. 24-ből 7. Nem semmi. Ez a motor így ebben a formában semmiképp nem üzemelhetett... volna... márpedig a karambol idején mennie kellett, azóta pedig nem indították el, mert a kábelköteg megsérült. Mi a megoldás?



Minden bizonnyal a megoldást a kényes technikában kell keresnünk. A hengercsavar szakadása a típusnál nem ismeretlen hiba. A hőtágulási problémák és az extrém terhelés miatt a csavarok nagyon speciális ötvözetből vannak. A Porsche szakzsargonjában "divilar". Ezt a spec anyagot csak a Turbokon használták, ahhoz fejlesztették ki. Ennek ellenére előfordulnak törések. A mi esetünk azonban különleges: egyszerre sok tőcsavar szakadt el. Ennek valami speciális oka kellett legyen. 
Elsőnek motor megszorulásra gondoltunk, de a főtengely átforog, az olaj nem égett szagú, ilyen hibára nem utal semmi. 
Gondolatainkban megpróbáltuk rekonstruálni az autó utolsó útjának pillanatait. Az első gumik nyomaiból ítélve a kocsi nagy sebességgel haladt.Álló kerékkel fékezve legalább 80-100 kmh tempót fogyasztott el, majd becsapódott, vélhetően 30-50kmh tempóval. Mivel a hátsó kerekek az átterhelődés ellenére nem csúsztak, azt gondolom, a motor dolgozott. Egy turbos motor amikor teljesít, hatalmas mennyiségű hőt termel. Ennek a hőnek a java a dugattyútetőt terheli. Épp ezért a 911 turbo kettős hűtésű. A hengerek külső hűtése mellett, a dugattyúkat alulról olajsugár is hűti. Amikor a kocsi becsapódott, a kerekek blokkoltak, így a motor azonnal megállt. A dugattyútetőben maradó hőnek nem volt ideje az olajba távozni, így azt közvetlenül átadta a szoknyának, majd azon át a hengerpalástnak. A hengerfejben hasonló okok miatt a szelepek és az égéstér fala okozott hősokkot. A hirtelen melegtől az alkatrészek kitágultak. A tőcsavarok azonban késve kaptak a hőből, így lassabban tágultak. Ez szakadáshoz vezetett.

Egyes nézetek szerint ez magában kevés lett volna, ilyen hibához, azonban egy esetleges korábbi motorfelújítás utáni túlhúzás már rásegíthetett. Ez utóbbi kérdésre nemigen kaphatunk ma már választ.

Mindenesetre ez a jelenség intő jel arra nézve, hogy az autóba rejtett technikát megtiszteljük.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése